Opis projektu
Przedszkole Miejskie Nr 1 w Lubartowie prowadzi oddziały integracyjne, łącząc dzieci pełnosprawne z dziećmi z niepełnosprawnościami. Placówka posiada wykwalifikowaną kadrę nauczycielską i specjalistów, takich jak pedagog specjalny, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej, logopeda, terapeuta SI i psycholog, zapewniając tym samym dzieciom najlepszą opiekę i naukę.
Do przedszkola należy duży ogród z mocno wysłużonym placem zabaw, którego stan techniczny ulega pogorszeniu, a urządzenia nie są dostosowane do potrzeb dzieci z ograniczeniami ruchowymi. Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej i bezpiecznej przestrzeni rekreacyjnej, w której każdy przedszkolak, niezależnie od stopnia sprawności, będzie mógł aktywnie uczestniczyć w zabawie.
W ramach projektu przewiduje się zakup i montaż atestowanych urządzeń, w tym trampoliny (dostosowana dla dzieci niepełnosprawnych), huśtawki wagowej, huśtawek wahadłowych dostosowanych do różnych potrzeb, w tym specjalnej huśtawki dla dzieci mniej sprawnych ruchowo, zestawu urządzeń zawierającego 2 zjeżdżalnie (niższy zestaw dla młodszych dzieci), zestawu z wyższą zjeżdżalnią (dla starszych dzieci) oraz specjalnej bezpiecznej nawierzchni amortyzującej upadki. Stare, niezdatne do użytku urządzenia zostaną usunięte, a te w dobrym stanie pozostaną i dopełnią nowy plac zabaw.
Nowy plac zabaw nie tylko zapewni bezpieczną zabawę, ale także umożliwi integrację dzieci, wspierając ich rozwój społeczny, fizyczny i sensoryczny. To inwestycja w lepszą przyszłość najmłodszych mieszkańców miasta, dająca równe szanse wszystkim dzieciom na beztroską i aktywną zabawę.
Zakres projektu
W ramach projektu przewiduje się:
• Położenie nowej, bezpiecznej nawierzchni amortyzującej upadki.
• Zakup i montaż nowych, bezpiecznych i atestowanych urządzeń, w tym:
o trampoliny dostosowanej do potrzeb dzieci niepełnosprawnych;
o huśtawek wahadłowych (3), w tym jednej z zapięciem i bocianim gniazdem;
o huśtawki wagowej; o zestawu ze zjeżdżalniami, ruchomymi elementami (zestaw z mniejszą wysokością swobodnego upadku);
o zestawu ze zjeżdżalnią i ścianką wspinaczkową (zestaw z większą wysokością swobodnego upadku);
o specjalnej huśtawki z fotelem o wysokim oparciu.
Obecny plac zabaw przy Przedszkolu Miejskim Nr 1 w Lubartowie nie spełnia już odpowiednich standardów bezpieczeństwa. Znajdujące się na nim urządzenia są mocno wysłużone i mimo corocznych prac konserwacyjnych ich stan techniczny wciąż się pogarsza. Wiele z nich przestaje być bezpiecznych dla dzieci, co ogranicza możliwość swobodnej zabawy i naraża najmłodszych na ryzyko urazów. Nowoczesne, atestowane urządzenia zapewnią dzieciom bezpieczne warunki do aktywności fizycznej, eliminując zagrożenia wynikające ze zużycia obecnej infrastruktury.
Projekt zakłada również stworzenie przestrzeni integracyjnej, która umożliwi wspólną zabawę dzieciom pełnosprawnym oraz dzieciom z niepełnosprawnościami. Obecnie plac zabaw nie posiada urządzeń dostosowanych do potrzeb dzieci z ograniczeniami ruchowymi, czy innymi, specjalnymi potrzebami, co wyklucza ich z aktywności i powoduje, że nie mogą w pełni uczestniczyć w zabawie z rówieśnikami. Nowe elementy wyposażenia, takie jak trampolina (dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych) i huśtawki z zabezpieczeniami, pozwolą na integrację wszystkich dzieci, bez względu na ich indywidualne możliwości. Dzięki temu przedszkolaki będą mogły uczyć się akceptacji, tolerancji i współpracy, co jest niezwykle istotnym elementem ich rozwoju społecznego.
Dodatkowo, nowoczesny plac zabaw przyczyni się do poprawy rozwoju fizycznego i sensorycznego dzieci. Huśtawki, zjeżdżalnie i elementy wspinaczkowe wspomagają rozwój motoryczny, poprawiają koordynację ruchową, równowagę oraz siłę mięśni.
Marzymy o nowym placu zabaw, który będzie nie tylko miejscem zabawy, ale też przestrzenią pełną radości, zrozumienia i integracji. Pragniemy stworzyć miejsce, w którym dzieci bez względu na swoje możliwości, będą mogły wspólnie się bawić, śmiać i budować przyjaźnie. Wierzymy, że każdy zasługuje na chwile beztroski - bez barier, bez wykluczenia. Nasz plac zabaw to mały krok ku wielkiej zmianie - ku światu, który jest dostępny i otwarty dla wszystkich przedszkolaków, niezależnie od stopnia ich sprawności i możliwości.